CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, October 21, 2011

Job hoping

Percaya tak .. dah 10 thn saya bekerja dalam company ni. Position? i'm in management team, tapi staff pun ada 30 org jer.. bukan besar pun company ni...Ramai yang tanya kenapa? Cemana nak jawab..

1. flexible hours of working ( kalau datang lambat balik ler lambat, just make sure ganti balik hours yang tak cukup)
2. senang nak dapat cuti ( tu yg penting)
3. kerja bermusim (bukan selalu nak stay back pun)
4. apa-apa function industry mesti dapat pergi walau harga per participant mencecah RM2k
5. benefit wise sama atau kurang sikit jer dari profitable company yg lain. medical coverage include family members, ada 2 months contract bonus tu belum masuk performance lagi, epf contribution by employer 16%...
6. sebab dah senior kat sini banyak priority is to me

tapi banyak jugakler kekurangannyer yang kekadang membuat saya terfikir utk job hoping. Tapi bila nak tukar kerja ni banyak yang saya fikirkan, bukan setakat salary offer yang lebih bagus, benefit yang lebih baik, tetapi:
*working environment
*job responsibility
*new comitment
*new job description , dan yang paling saya tak suka
*to adapt with new environment... memang tak suka, event saya ni adalah peramah orangnya.
* lagi satu, i'm fully breastfeeding mother with anak currently baru umur 9 bulan, adake masa saya nak express susu seperti sekarang ni...

so ini membuat saya memikirkan alternatif lain such as working from home. tapi apa yang saya nak buat (business of course). nak start sesuatu yang perlu paid up capital tinggi such as Taska or Kindy, perlu ada komitmen yang tinggi.. so i plan for something less risky. Apa pilihan yang ada:
1. agent takaful
2. mlm business (dalam plan shaklee nak join euphoria team)
3. buat business jual pakaian babby n todler
4. nak bukak butik penyusuan

adoi..! tapi saya perlu memulakan sesuatu, sebab saya tak nak selamanya makan gaji, terikat kpd peraturan office, ingin melihat anak-anak membesar depan mata or else dapat involvekan anak-anak dengan kerja yg bakal saya lakukan... cemana ni..

bila baca blog ibu² yang berhenti kerja dan memulakan business sendiri, rasa sangat memberi inspirasi, tapi bila tanya for the first 2 yrs they suffred, hutang keliling pinggang.. card credit maximun, saya jadi takut. dan terbuktilah i'm not a risk taker..

help me!

No comments:

Related Posts with Thumbnails