CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, October 31, 2011

Islamic insurance = takaful

should i write in english..??? bahasa melayu perhaps.

Salam all,
dah lama saya nak 'mengshare' opinion saya tentang insurance dan takaful. sebagai basic info, saya bekerja didalam insurance industry lebih 10 tahun.

Lately saya tengok perkembangan takaful sangat membanggakan. 2001 saya start berkerja baru ada 2 company, 2004 dah ada 4 TO (takaful operators)- Takaful National, Takaful Malaysia, Mayban Takaful, Takaful Ikhlas.Then tahun 2009 kita ada 8 TO, sekarang 2011 di Malaysia terdapat 11 TO:

AIA AFG Takaful Sdn Bhd
CIMB Aviva Takaful Berhad
Etiqa Takaful Bhd
Great Eastern Takaful Sdn Bhd
Hong Leong MSIG Takaful Berhad
HSBC Amanah Takaful (M) Sdn Bhd
ING Public Takaful Ehsan Berhad
MAA Takaful Berhad
Prudential BSN Takaful Berhad
Syarikat Takaful Malaysia Bhd
Takaful Ikhlas Sdn Bhd
*** sumber ISM Insurance Services M'sia Bhd

Ini adalah perkembangan yang sangat baik kpd industry islamic insurance. Tetapi rintihan dari TO sendiri, muslim does not support muslim product, memang saya sangat sedih. Kalau kita muslim tak support product muslim, saper yang akan support....?????

so mesti ada tanya apa beza takaful dan insurance. Wargh... banyak bezanyer. Kalau korang guna pakcik google tersanagt banyak erti atau takrif yang akan korang jumpa.. tetapi intipati takaful tu tetap sama:

" A type of Islamic insurance, where members contribute money into a pooling system in order to guarantee each other against loss or damage, which go against the riba (interest), al-maisir (gambling), and al-gharar (uncertainty) principles

Read more: http://www.investopedia.com/terms/t/takaful.asp#ixzz1cLwBBwt6"


main point:
1. contribution (sumbangan)
2. no gharar (ketidak-pastian)
3. no riba' (tiada faedah)
4. no maisir (tiada perjudian)

Jadi apa beza takaful n insurance, (if i can put a comparison table):

Contribution
Dalam takaful duit yang kita bayar adalah derma. Insurance ia adalah bayaran perlindungan. Derma, maksudnya kita menderma utk meringankan beban org lain. Mashallah.. banyaknyer pahala yang kita dapat. Tapi ingat, mana ada bila derma kita dapat balikkan, yang kita dapat adalah PAHALA. subhanallah, cantik betul konsep takaful ni.

no gharar (ketidak-pastian)
Dalam insurance, bila kita beli insurance tak pasti apa yang kita beli, sselalunya dalam aqad jual beli mesti ada rukun : 1.Pnjual 2.Pmbeli 3.Barang 4.Aqad. so, 1 , 2 dan 4 ada tapi 3 : Barang..? Apa barang yang kita beli dalam insurance.. kita pun tak sure, perlindungan ker, kata-kata jer ke, beli janji ngan kata-kata... Itu sbb dalam takaful, dia diubah ke konsep pooling system to guarantee each other. So kita bukan membayar tetapi menderma. Tiada konsep jual beli dalam takaful...

no riba' (tiada faedah)
Dalam takaful, segala dermaan kita akan diinvest ke account yang lepas syariah Law.. bermakna tiada riba langsung didalam takaful. Ini termasuklan qard ( pinjaman) yang dilakukan leh TO utk menjalankan operasi Takaful.


no maisir (tiada perjudian)
Element maisir adalah ketidak-pastian dan risiko. So dalam Takaful 2 element ini langsung tiada.
Contoh:
Pemegang polisi membayar amaun premium yang kecil dengan harapan utk mendapat pulangan yang besar (risiko):
1. kpd pemegang polisi : adalah satu perjudian utk membayar / kehilangan duit kerana kejadian tersebut tidak berlaku ( ketidak pastian)
2. kpd syarikat insurance, syarikat akan menanggung hutang sekiranya bayaran premium tidak mencukupi utk membayar pampasan.

So, bila kita dah faham beza konsep insurance dan takaful ni, kita sepatutnye sudah boleh membuat pilihan yang lebih baik. Dengan kata lain:
Bukan setiap hari kita menderma. Jadi bila kita berpeluang utk menderma, membantu org yang didalam kesusahan baik ita grab chance ini. Disamping menderma kita juga mendapat guarantee yang insyallah jika kita ditimpa musibah, ada yang akan menolong.

So let change to TAKAFUL.

1 comment:

Farah Jasni said...

A very good info, indeed..
Support Islamic product! :)

Related Posts with Thumbnails